Asertivitatea in comunicare

De multe ori emotiile  si gandurile noastre stau in calea comunicarii si sfarsim inrautatind  si incurcand lucrurile.

Cand comunicam cu alti oameni, ajuta sa avem in vedere nu numai ce gandim si simtim noi, dar si ce pot simti cei cu care comunicam, ceea ce ar putea fi similar cu ce simtim noi, diferit, complet opus sau undeva la mijloc.

Doar pentru ca tu crezi ca ei gandesc ceva despre tine, asta nu trebuie sa fie si adevarat – mintea noastra incearca in mod continuu sa dea un sens lumii dar de multe ori nu alege varianta reala. Constientizand  propriile reactii,  precum si modul in care ar putea reactiona alta persoana, ne va ajuta sa raspundem intr-un mod mai eficient.
Este atat de usor sa gresim sau sa intelegem gresit ce a vrut celelalt sa spuna , reactionam la ce credem  ca vrut celalalt sa spuna , ei reactioneaza la ce cred ei ca am vrut sa spunem….si asa mai departe.
Putem invata sa fim mai asertivi si mai eficienti in a comunica exact ceea ce vrem sa spunem, fara sa suparam cealalta persoana si  sa reducem neintelegerile de ambele parti.
Obiectivul este sa punem in practica comportamentul si comunicarea asertiva si sa reducem comportamentul si comunicarea pasiva sau agresiva, care de obicei apar in suferinta.

Exemplu:  Stiluri de comunicare.

 

PASIV ASERTIV AGRESIV
“Nu conteaza“
“Nu ma deranjeaza“
“Este o idee buna, dar
parerea mea este ca….”
“Asa o sa facem iar daca nu iti convine, nu-mi  pasa”
Conaecinte:
PASIV ASERTIV AGRESIV
CedeziEsti autocritic Relatii bune cu ceilalti Ii superi pe ceilalti si esti furios si indignat.

Drepturi asertive.

A fi asertiv inseamna sa ai capacitatea de a-ti promova propriile drepturi, luand in considerare in acelasi timp, si drepturile celorlalti. Drepturile asertive enumerate mai jos pot fundamenta relatii interpersonale mai sanatoase,daca ne vom aminti intotdeauna ca si interlocutorul nostru are aceleasi drepturi ca si noi.
Prin urmare,fiecare dintre noi are dreptul de:
– a fi propriul judecator a ceea ce face si spune
– a nu oferi motive si scuze pentru propriul comportament
– a nu fi responsabil pentru descoperirea solutiilor la problemele celorlalti
– a se razgandi
– a face greseli
– a spune “nu stiu“
– a lua propriile decizii
– a spune “nu inteleg“
– a spune “nu-mi pasa”
– a spune “nu“ fara vinovatie.