Stima de sine

Ideea de stima de sine este suma standardelor  pe care le consideram demne de a fi luate in seama. Aceste valori variaza de la om la om. Avem tendinta de a trai evaluandu-ne si evaluand persoanele din jurul nostru in functie de o anumita scala de valori, dupa anumite standarde.

Daca ne facem un obicei  din “a gandi negativ“ despre noi insine, atunci rezultatul va fi o stima de sine scazuta. Stima de sine scazuta poate fi rezultatul experientelor de viata negative, in mod special atunci cand suntem vulnerabili. In categoria acestor experiente intra si faptul ca suntem criticati sau judecati in mod negativ de persoanele din jur. Ca adulti, relatiile abuzive si evenimentele foarte stresante pot fi o alta cauza a stimei de sine scazute.

Stima de sine poate sa stea mult timp scazuta din cauza autocriticii si a perceptiei unor critici, chiar si atunci cand ele nu exista in mod real. Astfel:

Stima de sine scazuta?  autocritica? perceptia de a fi judecat si criticat de altii? stima de sine scazuta.

Cum ne afecteaza? Cum ne simtim?

Emotii: Ne simtim raniti, furiosi, frustrati, anxiosi, rusinati, vinovati.

Ganduri: negative, autocritice: “Nu sunt bun de nimic“, “Sunt un ratat“, “Nu sunt destul de bun“, “Nu am nici o valoare“.

Comportament:
·Incercam sa le facem pe plac celorlalti, sa-i multumim.
·Intram in reactia de autoaparare atunci cand credem ca suntem criticati.
·Muncim mai mult pentru a compensa si a ne acoperi “incompetenta“.
·Ne rusinam si avem o atitudine pasiva fata de ceilalti.
·Evitam anumite situatii sau contactul cu oamenii.
·Ne neglijam propria persoana.

Exemplu: “O sa o dau in bara iarasi“?  “Evit sa spun ceea ce vreau“  (Sunt de acord cu ceilalti)

Imagineaza-ti ca ai primit un papagal.

Papagalul este doar un papagal, el nu are constiinta, intelepciune si nici nu intelege. Este o pasare pana la urma. El spune cuvinte fara sa le inteleaga. Este papagal.
Oricum, acest papagal este unul special. A fost antrenat  sa nu iti fie de folos, sa comenteze continuu despre tine si despre viata ta in asa fel incat sa te doboare, criticandu-te tot timpul.

De exemplu, intr-o dimineata autobuzul nu vine la timp si ajungi la serviciu cu intarziere. Papagalul e acolo si spune: ”Iar ai facut-o, iat ai intarziat. Nu poti sa ajungi niciodata la timp, asa e? Daca ai fi plecat mai devreme ai fi ajuns cu mult inaintea sefului si seful ar fi fost fericit.  Dar nu ai putut sa faci asta, asa e?“
Cat timp vei mai suporta acest abuz si cand vei arunca un prosop peste colivie? Cand vei scapa de acest papagal?

Putem  deseori sa suportam gandurile de la acest “terorist  interior“ mult prea mult timp. Alternativa este sa folosim antidotul:
observa acest papagal si acopera-i colivia.  “Nu trebuie sa stau sa-l ascult“. Muta-ti atentia in alta parte. Fii perseverent! In cele din urma papagalul se va satura sa nu fie ascultat si o sa-l observi din ce in ce mai putin, pana ce va pleca in alta parte